Rahman Baba
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Abdul Rahman Momand
Abdul Rahman Mohmand (b.1653- d.1711)(Pashto: عبدالرحمان مومند) popularly known as Rahman Baba (Pashto: رحمان بابا) was called the Nightingale of Pakhtoonkhwa, the Pashto speaking region of Afghanistan and Pakistan. Rahman Baba is a legendary Pashto Sufi poet. His poetry places him alongside Khushal Khan Khattak for his contribution to Pashto poetry and literature.
Contents
* 1 Early life
* 2 Religious Background
* 3 Published work
* 4 Recommended reading
* 6 See also
* 7 External links
Early life
Qareeb ur Rahman claims was of the Sarban tribe, who are recognized as the ‘true Afghans’ because they can trace their ancestry back to the eldest son of the putative Pashtun ancestor Qais Abdur Rashid. The Sarban tribe migrated into the Peshawar valley in modern North-West Frontier Province, Pakistan from the thirteenth to the sixteenth century.
Rahman was a Mohmand, of the Ghoriah Khel (tribe), who lived in a small pocket of Mohmand settlers on the outskirts of Peshawar. From 1550 CE the Yusufzai tribe had come to dominate the area, following the defeat of the Ghoriah Khel in the battle of Sheikh Tapur. Rahman apparently lived peacefully in the area, and never mentions his involvement in these inter-tribal conflicts.
Opinion is divided about Rahman’s family background. Several commentators are convinced that his family were village Maliks (chieftains). However Rahman Baba did not perceive himself to be of a powerful family.
Religious Background
Rahman Baba was an ascetic but various unfounded theories have been made about who Rahman’s guide may have been, and to which order he was attached. Sabir suggests that Rahman had a Naqshbandi Sufi tariqa initiation in Kohat, as well as training from the sons of Pir Baba. Schimmel and Saad Ahmed Baksh casually assign Rahman to the Chishti order. Aqab, himself of the Qadiriyyah order, claims Rahman was a Qadiri.
Published work
Rahman Baba's only work is his famed Diwan. The Diwan of Rahman Baba is now considered one of the most defining bits of Pashtun literature ever published. Despite its fame amongst Pashtuns it has only recently been fully translated into the English language.
Recommended reading
* Robert Sampson and Momin Khan, The Poetry of Rahman Baba
* Jens Enevoldsen, The Nightingale of Peshawar: Selections from Rahman Baba
* H. G. Raverty, The Gulistan-i-Roh: Afghan Poetry and Prose
* H. G. Raverty, Selections from the Poetry of the Afghans, from the 16th to the 19th Century
See also
[list]
[*]
Khushal Khan Khattak[*]
Abdul Ghani Khan[*]
Ameer Hamza Shinwari[*]
Ajmal Khattak[*]
Kabir Stori[/list:u:3e11]
traduction en français (google):Rahman Baba
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Abdul Rahman Momand
Abdul Rahman Mohmand (b.1653-d.1711) (Pashto: عبدالرحمان مومند)
populairement connu sous le nom de Rahman Baba (Pashto: رحمان بابا) a
été appelé le rossignol de Pakhtoonkhwa, la région de langue pachtoune
de l'Afghanistan et le Pakistan. Rahman Baba est un légendaire poète
soufi pachtou. Sa poésie places à côté de lui Khushal Khan Khattak pour
sa contribution à la poésie et la littérature pashto.
Sommaire
* 1 petite vie
* 2 religieuse
* 3 Le travail publié
* 4 Lecture recommandée
* 6 Voir aussi
* 7 Liens externes
Petite vie
Ur Rahman Qareeb réclamations a été Sarban de la tribu, qui sont
reconnus comme étant les «vrais Afghans», car ils peuvent retracer leur
origine à l'aîné des fils de l'ancêtre putatif pachtoun Qais Abdur
Rashid. Sarban La tribu a migré dans la vallée de Peshawar moderne du
Nord-West Frontier Province, Pakistan à partir de la treizième à la
seizième siècle.
Rahman était un Mohmand, de la Ghoriah Khel (tribu), qui vivait
dans une petite poche de Mohmand colons de la banlieue de Peshawar. De
1550 CE Yusufzai la tribu est venue à dominer la région, à la suite de
la défaite de l'Ghoriah Khel dans le combat de Cheikh Tapur. Rahman
apparemment vécu en paix dans la région, et n'a jamais fait état de sa
participation à ces conflits entre tribus.
L'opinion est divisée sur la Rahman famille. Plusieurs
commentateurs sont convaincus que sa famille ont été village Maliks
(chefs). Toutefois Rahman Baba ne s'est pas lui-même d'être d'une
puissante famille.
Contexte religieux
Rahman Baba était un ascète, mais plusieurs théories sans
fondement ont été faites au sujet du guide qui Rahman mai ont été, et
de quel ordre il a été attaché. Sabir suggère que Rahman avait une
tariqa soufie Naqshbandi initiation à Kohat, ainsi que la formation des
fils de Pir Baba. Schimmel et Saad Ahmed Baksh désinvolture attribuer
Chishti Rahman à la commande. Aqab, lui-même de la Qadiriyyah ordre,
les revendications Rahman est un Qadiri.
Publié le travail
Rahman Baba que son travail est célèbre Diwan. Le Diwan de Rahman
Baba est maintenant considéré comme l'un des bits de la définition de
la plupart des Pachtounes littérature jamais publié. Malgré sa renommée
parmi les Pachtounes, il a récemment été entièrement traduit dans la
langue anglaise.
Lecture recommandée
* Robert Sampson et Momin Khan, The Poetry of Rahman Baba
* Jens Enevoldsen, The Nightingale de Peshawar: Selections from Rahman Baba
* HG Raverty, le Gulistan-i-Roh: Afghan Prose et poésie
* HG Raverty, Sélections de la poésie des Afghans, du 16e au 19e siècle
Voir aussi
* Khushal Khan Khattak
* Abdul Ghani Khan
* Ameer Hamza Shinwari
* Ajmal Khattak
* Kabir Stori
rahman baba poem: